Verbod 'koude' telefonische acquisitie

Vanaf 1 juli 2021 zijn de regels met betrekking tot de Telecommunicatiewet voor koude acquisitie veranderd. Het opt-out systeem uit het Bel-me-niet register is verdwenen. Deze wet kan veel impact hebben op de manier waarop jij potentiële klanten werft. Wat nu?



Wat houdt deze nieuwe wet in?


De grootste verandering is dat het Bel-me-niet Register verdwijnt. Hiervoor komt het opt-in-systeem in de plaats. Er moet dan vooraf toestemming zijn gegeven om iemand telefonisch te benaderen. Een callcenter of marketing bedrijf hoeft niet meer actief te controleren of iemand bezwaar heeft gemaakt tegen telemarketing. Telemarketing mag namelijk alleen nog maar plaatsvinden als de ontvanger de verzender hier expliciet toestemming voor heeft gegeven. Deze regel is ons niet helemaal onbekend. De manier van toestemming geven werkt namelijk precies hetzelfde bij e-mail marketing. Bij e-mail marketing moet de toestemming ook aan strenge eisen voldoen. De ontvanger moet de gegeven toestemming ook makkelijk weer in kunnen trekken.


Wat mag dan wel?


Gelukkig is koude acquisitie nog niet helemaal verleden tijd. In sommige gevallen blijft het koud benaderen van mensen wel toegestaan. De personen met wie je al een klantrelatie hebt, mag je wel benaderen. Voor de klantrelatie wordt er dan gekeken naar personen die al eerder een product of dienst bij jouw bedrijf hebben afgenomen. Deze personen mag je dan wel bellen met een nieuw aanbod. Echter moet je hen wel van tevoren de mogelijkheid hebben geboden om aan te geven of ze dit op prijs stellen of niet. Stellen ze het niet op prijs? Dan mag je hen helaas niet nog een keer telefonisch benaderen.