• Interactive Monkey

TikTok is domein van kinderen, uittocht jongeren op Facebook.


Social media worden onveranderd veel gebruikt door Nederlanders. Liefst 96 procent is actief op social media. WhatsApp blijft het meest belangrijke sociale medium. Instagram en YouTube zijn de grootste stijgers. De uittocht van jongeren op Facebook zet verder door, slechts de helft van de jongeren is er nog actief. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2020, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.


Tijd van social media is voorbij!?


Deze uitspraak deed minister-president  Rutte vorige week. Social media in het algemeen zijn volgens de premier "een beetje voorbij" en "over de hype heen". Ja, de tijd dat er vier sociale netwerken voor honden zijn, is gelukkig voorbij. Maar hij suggereert dat social-mediagebruik op zijn retour is. Uit de nieuwe cijfers blijkt dat niet het geval. Maar liefst 96 procent van de Nederlanders maakt er gebruik van. Dat percentage is onveranderd ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld zitten we dagelijks 98 minuten op social media. De tijdsbesteding aan social media is het laagst onder 65-plussers (82 minuten per dag). Jongeren (15 t/m 19 jaar) zijn met 143 minuten dagelijks het meest druk in de weer op social media.


Het vertrouwen van Nederlanders in social media is nooit echt hoog geweest. Desondanks vertoont het aantal gebruikte platforms een stijgende lijn. Het Cambridge Analytica-schandaal zorgde ogenschijnlijk alleen voor een tijdelijke terugloop in gebruik van Facebook en Twitter, dit jaar is er geen duidelijke daling zichtbaar.


Alle grote platforms zijn gegroeid in gebruik ten opzichte van vorig jaar. De grootste stijgers in aantallen zijn Instagram (+710.000 gebruikers) en YouTube (+ 430.000 gebruikers). 


Bijna 9 op de 10 Nederlanders actief op WhatsApp


De volgorde in de top-5 van meeste gebruikte social media in Nederlanders is gelijk als die van vorig jaar. De meeste winst zit bij Instagram. De duidelijke lijstaanvoerder is WhatsApp. 12,1 miljoen Nederlanders gebruiken de messengerdienst van Facebook. Dat is 2 procent meer dan vorig jaar. Vrijwel alle jongeren (97 procent) gebruiken WhatsApp. Ook onder 20-39-jarigen en 40-64-jarigen is de app onmisbaar: 9 op de 10 maakt er gebruik van. Alleen onder 65-79-jarigen (78 procent) en 80-plussers (56 procent) valt nog marktaandeel te behalen. WhatsApp heeft inmiddels een ogenschijnlijk onmisbare status. Op de vraag "Welk platform is voor u op dit moment het meest belangrijk?" is WhatsApp verruit het meest genoemde antwoord.


De berichtenservice wordt ook intensief gebruikt. 9,3 miljoen Nederlanders gebruiken het dagelijks, 2 procent meer dan vorig jaar. Leuk feitje is dat men gemiddeld in ongeveer zeven WhatsApp-groepen actief is. Onder studenten/scholieren ligt dat ruim hoger met gemiddeld elf groepen.



Facebook-gebruik onder jongeren blijft kelderen


In een jaar zonder grote schandalen weet Facebook lichtjes te groeien in gebruikers. Dit jaar maken 10,4 miljoen Nederlanders gebruik van Facebook, dat zijn er 230.000 meer dan in 2019 (+2 procent). Onder de meeste leeftijdsgroepen is sprake van marginale groei of stabiliteit. Onder jongeren blijft het gebruik wel afnemen. In de afgelopen jaren daalde het Facebookgebruik onder jongeren van 88 procent in 2016 naar 51 procent in 2020.



Facebook-gebruikers blijven behoorlijk actief. 7,1 miljoen gebruiken het sociale netwerk dagelijks om berichten te sturen of updates van vrienden te lezen. Dat zijn er 280.000 (+4 procent) meer dan vorig jaar. Dat is en blijft indrukwekkend. De derde op de lijst van dagelijks meest gebruikte social media is YouTube, met 2,8 miljoen dagelijkse gebruikers. Ruim de helft minder!


YouTube groeit door, ook dagelijks gebruik


Ruim 9 miljoen Nederlanders gebruiken YouTube, een nette groei van 5 procent ten opzichte van vorig jaar. Het dagelijks gebruik is altijd al relatief laag geweest, daar laat de videosite ook dit jaar weer een mooie groei van 14 procent zien. 2,8 miljoen Nederlanders gebruiken YouTube elke dag.


  

Instagram grootste stijger, Snapchat hervindt groei


Instagram maakt dit jaar de grootste groei door. 5,6 miljoen Nederlanders maken gebruik van Instagram, dat zijn er 0,7 miljoen, oftewel 14% meer dan vorig jaar. Ruim de helft daarvan, 3,4 miljoen Nederlanders, zijn dagelijks te vinden op Instagram. Instagram is er duidelijk in geslaagd om gebruikers het platform intensiever te laten gebruiken. Het dagelijks gebruik groeide met 29 procent (770.000 gebruikers) ten opzichte van 2019. Wel zien we dat de groei van Instagram aan het afvlakken is, met name binnen de doelgroep 15-19 jaar. Niet geheel onlogisch, want onder die doelgroep zit de adoptie al boven de 80 procent. 


Vorig jaar meldde ik dat de groei van Snapchat gestagneerd leek. Ook internationaal was dat het geval, de app had moeite om een bredere doelgroep aan te spreken. In 2018 probeerde men dit met een nieuw design, maar dat viel niet bepaald in de smaak. Het aantal dagelijks actieve gebruikers daalde 3 kwartalen lang. Sinds medio 2019 zit het aantal Snapchat-gebruikers echter weer in de lift. Dat is ook te zien in de Nederlandse cijfers. 2,7 miljoen Nederlanders gebruiken Snapchat, dat zijn er 310.000 (+13 procent) meer dan vorig jaar. Ook het dagelijks gebruik groeide, van 1,3 naar 1,5 miljoen (+17 procent).


TikTok door 700.000 Nederlanders gebruikt


Het speelveld van social media is de afgelopen jaren gestabiliseerd. TikTok, die sommigen beter kennen als Musical.ly, is the new kid in town. TikTok is een app waar gebruikers zichzelf filmen terwijl ze dansen, playbacken en andere bewegingen maken. Het format, waarin veel gebruik wordt gemaakt van versnellingen, effecten en filters, drijft gebruikers bovendien tot het maken van veel grappige en bijzondere content. In die zin doet het mij erg denken aan Vine, waarvan je je met terugwerkende kracht afvraagt waarom Twitter er in hemelsnaam mee gestopt is.


TikTok wordt momenteel door 0,7 miljoen Nederlanders gebruikt, waarvan 280.000 mensen de app dagelijks gebruiken. Maar, dat zijn Nederlanders van 15 jaar en ouder. De app is met name populair onder kinderen en tieners. Om daar inzicht in te krijgen heeft Newcom ouders uit dit onderzoek gevraagd naar het mediagebruik van hun kinderen. Daaruit blijkt dat er maar liefst 425.000 gebruikers zijn onder 6-14-jarigen! 



Dagelijks gebruik Twitter en LinkedIn flink in de lift


LinkedIn en Twitter worden door respectievelijk 4,7 en 2,8 miljoen Nederlanders gebruikt. De adoptie van zowel Twitter als LinkedIn is al jarenlang behoorlijk stabiel. Vorig jaar kreeg het Twitter-gebruik nog een tik; dit jaar lijkt de microblog zich daarvan te herstellen. Het aantal gebruikers nam met 310.000 toe, een goede 13 procent. Het aantal LinkedIn-gebruikers bleef relatief gelijk ten opzichte van vorig jaar, het zakelijke sociale netwerk kreeg er 70.000 gebruikers bij (+2 procent).

 

Interessanter wordt het als we gaan kijken naar het dagelijks gebruik. LinkedIn heeft van oudsher veel moeite om zijn leden - op het moment van schrijven zijn dit er ruim 7,9 miljoen, te converteren naar actieve gebruikers. Voor een grote groep blijft het een online CV. Maar het lijkt er met meer focus op onder andere de verbeterde tijdlijn, blogs en hashtags steeds beter in te slagen om gebruikers vaker naar het platform te trekken. Vorig jaar steeds het dagelijks gebruik al met 19 procent, dit jaar groeit het met nog eens 24 procent! Daarmee zijn er 771.000 LinkedIn-gebruikers dagelijks actief.

 

Bij Twitter is de verhouding minder scheef, ruim één op de drie gebruikers komt dagelijks op Twitter. Het zijn er dit jaar om precies te zijn 1.132.000, en dat betekent een flinke groei van 25 procent (ofwel 224.000 gebruikers) ten opzichte van 2019.


Groei Pinterest stagneert


Daar waar Pinterest de afgelopen jaren een consistente jaarlijkse groei kende, is deze ontwikkeling dit jaar tot een halt geroepen. De afgelopen twee jaar groeide het online prikbord met zo'n half miljoen bezoekers per jaar. Het dagelijks gebruik daalde zelfs ten opzichte van 2019.


Over het onderzoek 'Social media in Nederland 2020'


Sinds 2010 voert Newcom Research & Consultancy jaarlijks een grootschalige studie uit naar het gebruik van sociale media onder Nederlanders ouder dan 15 jaar. Aan het onderzoek van dit jaar hebben net als vorige jaren een groot aantal respondenten meegewerkt. Dit jaar waren dat er 7.000. De steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Het onderzoek is afgenomen in januari 2020.


Het volledige rapport kun je hier downloaden.


Credits tekst: Danny Oosterveer, credits afbeelding: Rawpixel, licentie: CC BY-NC-ND (Niet-commercieel hergebruik)

9 keer bekeken

Contact

Varenmeent 7

1218 AN Hilversum

info@interactivemonkey.nl

+31 6 29 727 235

  • LinkedIn Interactive Monkey
  • Instagram Interactive Monkeyamm
  • Facebook Interactive Monkey

© Interactive Monkey 2020. Alle rechten voorbehouden.