Als je jouw bedrijf wilt laten groeien kun je eigenlijk niet om online marketing heen. Door zichtbaar te zijn op social media, te adverteren via Google Ads en aan linkbuilding te doen kun je jouw merkbekendheid laten toenemen. En een grotere en positievere merkbekendheid resulteert eigenlijk altijd in meer aanvragen of verkopen. Maar hoe pak je dit aan? Je kunt hier natuurlijk zelf mee aan de slag gaan. Als je hier weinig tot geen ervaring en / of affiniteit mee hebt, is uitbesteden meestal een beter idee. Overweeg jij je online marketing uit te besteden? Wij delen alle ins en outs.

Voordelen van het uitbesteden van online marketing
Als ondernemer of manager ben je vaak voor veel zaken verantwoordelijk. Je werkt hard aan een waanzinnig product of een steengoede dienst en hierdoor houd je weinig tijd over voor online marketing. Wellicht vraag je je weleens af of jullie meer klanten zouden hebben als jullie zouden adverteren via Google Ads of social media. Het antwoord is simpel: ja! Maar hoewel het antwoord simpel is, is het uitzetten en uitvoeren van een weldoordachte online marketing strategie dat vaak niet.
Als je ervoor kiest om je online marketingactiviteiten uit te besteden, hoef je je niet druk te maken over de inhoud en strategie. Natuurlijk stel je wel kaders op, maar daarna is het tijd om jezelf bezig te houden met andere zaken. Je bespaart jezelf met het uitbesteden van de online marketing enorm veel tijd. Als ondernemer of marketing manager moet je snel kunnen schakelen wanneer er iets in de markt of binnen het bedrijf verandert. Je hoeft dan niet zelf aan de slag met de online marketing, maar kunt hiernaast gewoon doorwerken aan andere dingen.
Bovendien is het zo dat een externe partij altijd een frisse blik op jouw bedrijf kan werpen en vaak ook meer mogelijkheden tot innoveren ziet. Dit leidt tot betere resultaten dan wanneer je alles zelf doet. Tenslotte vinden veel ondernemers het prettig dat ze zich niet meer bezig hoeven te houden met online marketing activiteiten, maar dat er iemand anders voor hen is die dit oppakt. Het uitbesteden van online marketing geeft rust!
Nadelen online marketing uitbesteden
Het uitbesteden van online marketing zal jouw bedrijf in de meeste gevallen helpen groeien. Toch vindt niet elke ondernemer of manager het makkelijk de touwtjes uit handen te geven. Dit gevoel ervaren sommige mensen dan ook als een nadeel. Bij Interactive Monkey geloven we in regelmatige communicatiemomenten en heldere rapportages. Zo weet je wat er met jullie marketingbudget gebeurt en houd je zicht op de resultaten.
Wanneer is het slim om jouw online marketing uit te besteden?
Grof gezegd kun je zeggen dat als jij jouw bedrijf wilt laten groeien en je zelf geen ervaring of affiniteit hebt met online marketing, je dit het beste kunt uitbesteden. Daarnaast geven we nog drie andere voorbeelden van situaties waarin dit wenselijk kan zijn:
Wanneer er sprake is van een complexe situatie waarin meerdere teams en / of marketingkanalen met elkaar moeten samenwerken;
Wanneer er snelle groei verwacht wordt en er geen tijd is om bijvoorbeeld nieuwe medewerkers in te werken;
Wanneer specialisatie in bepaalde kanalen nodig is, denk bijvoorbeeld aan het inzetten van nieuwe social media kanalen.
Wil jij jouw bedrijf laten groeien? Dan adviseren wij het zeker om aan online marketing te doen. Direct voor het hoogst haalbare gaan? Schakel een ervaren online marketing bureau in.