• Interactive Monkey

Bloggen in 2021

Een blog schrijven is een van de meest effectieve manieren om informatie over jouw bedrijf of tips en tricks te delen. Bloggen helpt je jouw website interessanter te maken voor zoekmachines (SEO) waardoor je meer bezoekers naar jouw website trekt. Wanneer je een blog maakt, help je jouw merk te positioneren als marktleider en krijgt je een sterkere band met je lezers en klanten. Met behulp van deze vier stappen maak jij binnen no-time je eigen blog.



1. Waarom moet je een nu met bloggen beginnen?


Voordat je leert hoe je een blog start, is het belangrijk om te begrijpen waarom je er een zou moeten maken.


Zorg voor autoriteit

Bloggen is een effectieve manier om te laten zien wat jou onderscheidt van anderen in het vakgebied. Voeg praktisch, bruikbaar advies toe of deel de stapsgewijze methoden om iets gedaan te krijgen en lezers zullen jou en je blog gaan erkennen als een autoriteit.


Verbeter je SEO en genereer verkeer naar jouw site

Google is continu websites aan het rangschikken. Bij het rangschikken is een van de dingen waar Google naar op zoek is, nieuwe en relevante inhoud. Wanneer je over een blog beschikt die regelmatig bijgewerkt wordt met waardevolle inhoud, is de kans groter dat je hoger in de zoekresultaten wordt weergeven. Als je jouw blog gebruikt om mensen naar de website te sturen, kan de hoge positie van jouw blog je helpen meer bezoekers te trekken.


2. Schrijven van het blog


Maak een inhoud strategie

Bij het starten van een blog hoort het ontwikkelen van een blog strategie voordat je begint met schrijven. Een duidelijke strategie helpt je georganiseerd te blijven en gerichte, waardevolle content te creëren.


Bepaal je doelstellingen

Vraag jezelf af wat je probeert te bereiken. Wilt je je bedrijf laten groeien? Merkbekendheid opbouwen? Of wil je misschien een persoonlijke blog maken om tips te delen.


Als het het doel is om meer bezoekers naar jouw website te trekken, moeten je berichten de laatste updates bevatten over wat bezoekers op de site kunnen vinden. Als het je doel is om merkbekendheid te vergroten, schrijf dan over wat jou onderscheidt van de concurrenten. Een persoonlijke blog daarentegen kan zich richten op jouw ervaringen en adviezen.


Wie wil je bereiken?

Denk bij het bepalen van de doelgroep aan demografische gegevens zoals geslacht, leeftijd, behoeften en uitdagingen. Je kunt ook meer persoonlijke karaktereigenschappen overwegen, zoals persoonlijkheid, waarden, interesses of hobby's en levensstijl. Door een duidelijk beeld te krijgen van de lezers, kun je je richten op het schrijven van inhoud wat je doelgroep aanspreekt.


3. Optimaliseer de inhoud om gevonden te worden op Google


Zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO genoemd, is het proces van het optimaliseren van je inhoud om je kansen op hoge resultaten in Google te vergroten. Om jezelf de beste kans op succes te geven, moet je nadenken over de SEO van je blog voordat je begint met het schrijven van je berichten.


Google rangschikt de blog op basis van trefwoorden en woordgroepen. Dit zijn woorden, of groepen woorden, die overeenkomen met de zoektermen (of "zoekopdrachten") die mensen in Google invoeren. Hoe meer relevante zoekwoorden en woordgroepen je in de blog gebruikt, hoe groter de kans dat jouw doelmarkt je zal vinden.


Bloggen is een geweldige manier om diverse, visuele inhoud te delen. Het is veel waarschijnlijker dat bezoekers visuele inhoud lezen, delen en er interactie mee hebben, waardoor het verkeer naar uw site aanzienlijk kan toenemen. Visuele content, in de vorm van afbeeldingen, gifs, animaties of video's, wordt steeds belangrijker in online marketing.


Lengte van je blogberichten

Streef naar minimaal 300 woorden per bericht, maar houd er rekening mee dat langere berichten een betere kans hebben om goed te presteren. Langere berichten van 1500-2000 woorden, hebben een betere kans om op sociale media te worden gedeeld. Ongeacht de lengte is het belangrijkste om regelmatig berichten van hoge kwaliteit te publiceren.


4. Hoe promoot je een blog


Gefeliciteerd! Je hebt je eerste blogpost gepubliceerd. De volgende stap is om ervoor te zorgen dat jouw bericht wordt gezien. Leren hoe je een blog start, gaat niet alleen over het opzetten, maar ook over de betrokkenheid van gebruikers. Promoot de blog via sociale media, nieuwsbrief, vrienden, familie, collega's en meer.


14 keer bekeken